Jetski Kullanırken Dikkat Edilecekler – ADF | Amatör Denizcilik Federasyonu

Jetski Kullanırken Dikkat Edilecekler

UNUTMUYORUZ:

DENİZE/GÖLE BİR ARAÇLA AÇILDIĞIMIZDA, “BİLELİM YA DA BİLMEYELİM”, UYMAMIZ GEREKEN KURALLAR VARDIR. BU NEDENLE EN İYİSİ, BİLMEDİĞİMİZ KURALLARI ÖĞRENMEKTİR.

Jetski’yi, sahillerin “asi ve sevilmeyen çocuğu” yapmaktan kurtaracak olan, bilinçli Jetski kullanıcısıdır. Çevremizden saygı görmek için, önce bizim çevremize saygılı olmamızın gerekliliği yadsınamaz.

Konuyla ilgili yasal düzenlemeyi okumak için tıklayınız.

Jetski Alırken/Kiralarken Şunları Kontrol Ediyoruz:

–          Emniyet kordonu ve ilgili mekanizması çalışır durumda

–          Jet sistemi zarar görmemiş

–          Dümen mekanizması sağlam

–          Motor düzenli olarak servis görmüş ve güvenilir

–          Yakıt sistemi sağlam, sızdırmıyor

–          Gövde su yapmıyor

–          Gövdede çarpma izi/hasar yok

–          Elektrik sistemi iyi ve çalışır durumda

 

Jetski ile dalgaların arasında hızla yol almak, dünyanın en zevkli şeylerinden biridir. Ama bazı basit güvenlik önlemlerini almak kaydıyla…

Tabii sadece kendi güvenliğimizi değil, çevremizin güvenliğini de aynı derecede önemsiyoruz.

Jetski ile seyre başlamadan önce

EMNİYET KORDONUNU MUTLAKA TAKIYORUZ.

CAN YELEKSİZ veya YÜZDÜRÜCÜ YARDIMCISIZ BİNMİYORUZ, SEYRE ÇIKMIYORUZ.

Can yelekleri ve yüzdürücü yardımcıları ile ilgili detaylı bilgi için tıklayınız.

 

Emniyet Kordonu

Bir jetskinin en önemli parçasıdır. Jetski kullanırken suya düşmek, her an başımıza gelebilecek, sıradan bir olaydır. Suya düştüğümüz anda motorun durması gerekir. Aksi halde hareketine devam edip bizden uzaklaşabilir ya da vitesten çıksa bile araca tırmanmaya çalışırken yanlışlıkla su alma kanallarına girecek parmaklarımız, jet sistemi tarafından yaralanabilir. İşte tüm bu tehlikeleri önleyen sistem, “emniyet kordonu (kill cord)”dur. Emniyet kordonu, bizi kontak anahtarına bağlayan, çoğunlukla kırmızı renkli, spiral şeklinde bir kordondur. Herhangi bir nedenle suya düşecek olursak, kordon çekilir ve anahtar yuvasından çıkar. Böylece motorun çalışması kesilir. Bu da önemli bir güvenlik gerekliliğidir.

EMNİYET KORDONUNU ELİMİZİN BİLEĞİNE DEĞİL, BACAĞIMIZA YA DA CAN YELEĞİMİZE BAĞLIYORUZ!

Motoru çalıştırdıktan sonra iki elimizle gidonu kavrıyor ve yavaşça gaz veriyoruz.

Dalgalara, önden (pruvadan) yaklaşıyoruz. Eğer aracımız havalanırsa, suya indiğimizde oluşacak çarpışmanın şiddetini azaltmak için, dizlerimizin üzerinde hafifçe yükseliyoruz.

Jetski devrildiğinde:

–          Paniğe kapılmıyoruz. Çünkü jetskiler, sık sık devrilecekleri bilindiğinden, tek kişi tarafından kolaylıkla düzeltilmek üzere tasarlanırlar.

–          Araçtan uzaklaşmıyoruz. Zaten emniyet kordonunu takmış isek, biz düşünce aracın motoru duracaktır.

–          Motorun tamamen durduğundan emin oluyoruz.

–          Jetskilerin çoğunun kıçında, devrilmiş aracın hangi tarafa doğru çevrilerek düzeltileceğini anlatan şema vardır.

–          Bir elinizle su girişi mazgalını, diğeriyle ayak koyma çıkıntısını tutup aracı çeviriyoruz.

–          Araca kıç tarafından çıkıyor, çıkarken jet sisteminin parçalarına basmaktan kaçınıyoruz.

–          Emniyet kordonunu yeniden takıp, motoru çalıştırıyoruz.

–          Motor hemen çalışmazsa, su almış olabilir. Biraz bekleyip yeniden deniyoruz.

–          Denizdeyken motor bölümünü KESİNLİKLE AÇMIYORUZ. Aracın su alıp batmasına neden olabileceğimizi biliyoruz.

–          Araçta birden fazla kişi isek, araca önce onu kullanan kişinin çıkması gerektiğini hatırlıyoruz.

 

TÜM ÇABAMIZA RAĞMEN MOTOR YİNE ÇALIŞMAZSA YA DA YARALANMA GİBİ BAŞKA BİR NEDENLE YARDIMA İHTİYAÇ DUYUYORSAK YARDIM ÇAĞIRIYORUZ. NASIL YARDIM ÇAĞIRILACAĞINI BİLMİYORSAK, HEMEN ÖĞRENİYORUZ.

 

 

EN KOLAY YARDIM ÇAĞIRMA YÖNTEMİ, kolları yana açıp, aşağı-yukarı sallamaktır.(Bkz. Resim)

 

 

Aracımızın küçük ambarında, yedekleme halatı, düdük, kıyıya sinyal vermek için fener, gündüz için ayna bulunduruyoruz.

 

DOĞRULAR-YANLIŞLAR:

  • Denizde, her teknenin uyması gereken güvenlik kuralları vardır. Bunları bilmemenin mazeret olmayacağını biliyor, gerekenleri öğreniyoruz.
  • Yüzmeyi biliyor, bilmiyorsak öğreniyoruz. Ama her durumda can yeleğimizi takıyoruz.
  • Çevrede yüzen, kürek çeken ya da demirde yatan teknelerin arasından sıyrılıp açıklığa çıkıncaya kadar hızlanmıyor, 3 knot’tan fazla olmayan süratle seyrediyoruz.
  • Her zaman görünür olmaya dikkat ediyor, kimsenin bizi göremeyeceği yerlerde, kör noktalarda dolaşmıyoruz.
  • Mümkünse yanımızda, seyrettiğimiz bölgenin güncel bir haritasını bulunduruyoruz.
  • Jetski kiralarken, naylon kaplanmış ufak boyutta böyle bir haritayı, kiraya verenden isteyebiliriz.
  • Liman/marina/koy içlerinde kesinlikle 3 knot’tan fazla süratle seyretmiyoruz.. Yaratacağımız dalganın çevredekilere rahatsızlık, içinde kimse bulunmasa bile teknelere zarar vereceğini biliyoruz.
  • Motorumuzun gürültülü olduğunu unutmuyor, dinlenen, tatil yapan insanlara saygı duyuyoruz.
  • Hobimizin, başkaları için bir eziyet olmayacağını biliyoruz.
  • Dönmeden önce arkamızdan gelen tekne, jetski, rüzgâr sörfü, gemi vs. olmadığından emin oluyoruz.
  • Yüzen insanlarla ya da sudaki diğer teknelerle aramızda belirli bir mesafe koruyor, yüzen insanların arasına jetskimizle dalmıyor, bu konudaki uyarıları dikkate alıyoruz.
  • Tekne trafiğine hiçbir şekilde çapariz vermiyoruz. Sürekli çevremizi gözlüyoruz.
  • Başkalarına göstereceğimiz saygının, yaptığımız spora saygı olarak bize geri döneceğini biliyoruz.
  • Yorucu bir seyrin ardından karaya çıkacağımız noktaya dönerken dikkatimizin dağılmış olabileceğini, yorgunluk ve dikkatsizliğin etkin olduğu böylesi durumlarda deniz kazalarının olabileceğini biliyoruz.
  • Yüzenlerin arasında kesinlikle hızlı seyretmiyoruz.
  • Siste ve sert hava/deniz şartlarında hızlı seyretmiyoruz.
  • Başka teknelere/deniz araçlarına ve insanlara fazla yaklaşmıyoruz.
  • Büyük gemilerin dalgalarından atlamaya çalışmıyoruz.
  • Kıyı boyunca baştan demir atmış, kıçtan ise karaya palamar almış teknelerle kara arasından geçmiyoruz. Bu gibi hallerde palamar halatına takılıp ağır yaralanan, hatta ölenler olduğunu hep hatırlıyoruz.
  • Jetski’nin de profesyonelleri olduğunu, TV’de, sinemada gördüğümüz çeşitli atraksiyonların, bu profesyoneller tarafından yapıldığını biliyor, gördüklerimizi, kendi sağlığımızı ve çevremizi düşündüğümüz için denemiyoruz.

  1. KEMAL ALTIOK diyor ki:

    Bazen plajlarda 10-12 yaşlarında çocukların tek başlarına jetski kullandıklarını görüyoruz. Bunlar tehlikeli değil mi? Jetski kullanabilmek için yaş şartı ya da ehliyet türü bir belge gerekiyor mu? Şayet yaş ya da ehliyet benzeri bir belge gerekiyorsa böyle durumlarla karşılaştığımızda hangi birime ulaşmalıyız? Yardımcı olursanız sevinirim.
    Bugün 10-12 yaşındaki bir çocuğun halk plajında tek başına jetski kullandığını gördüm ama ne yapacağımı bilemedim.

    • adf diyor ki:

      10 beygir ve üzeri tekneleri kullanmak için ADB gereklidir. Ancak 16 yaşından küçük ADB sahibi kişiler, boyu 7 metreden, sürati saatte 7 deniz milinden fazla olan özel tekneleri sevk ve idare edemezler. 14 yaşından küçükler veli veya vasi muvafakati olsa dahi Amatör denizci belgesi alamazlar.
      Bu tür olumsuzlukları Sahil Güvenlik birimlerine bildirmeniz gerekir. 112 acil numaradan Sahil güvenliğe bağlanabilirsiniz

  2. sedat aslan diyor ki:

    İyi günler. Amatör denizcilik belgesi sahibiyim. 2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeleri ve Güvenlik Bölgesi Kanunu uyarıca belirlenmiş alanlar ile 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca belirlenmiş tarihi ve doğal SİT alanları harici yerlerde jet ski ile sürüş yapmak için bağlı olduğumuz il ile iletişim veya izin zorunluluğu var mı? Herhangi bir liman olmaksızın sahilin sakin olduğu bir yerden giriş yapabilir miyim? Teşekkürler

Bir cevap yazın