Küçük Tekne Kullanırken Dikkat Edilecekler

Ülkemizde, balık tutmak, denize girmek, gezmek gibi amaçlarla küçük teknelerle denize açılan kimi vatandaşlarımızın hayatlarını kaybetmeleri hepimizi üzüyor. Bu can kayıplarının basit önlemler ve bilgiyle, hiç yaşanmamış olabileceklerini bilmek ise üzüntümüzü arttırıyor.

Kazaların genel profiline bakıldığında, dıştan takma motorlu ya da kürekli teknelerle denize, göl ve nehirlere açılanların, “teknenin devrilmesi” sonucu suya düştüklerini, ardından da yüzme bilmeyişleri başta olmak üzere, yorgunluk, hipotermi gibi nedenlerle boğularak can verdiklerini, görüyoruz.

Teknelerin neden devrildiklerini, devrilmelerinin önlenmesi için yapılacak ve yapılmayacakları bilmek, kazaların başlıca nedenlerini ortadan kaldıracaktır.

Hepsinden önemlisi, tekneyle açılırken, süre, mesafe, hava şartları ne olursa olsun, HER ZAMAN CAN YELEĞİ KULLANMAK da can kayıplarını en alt seviyeye indirecektir.

TEKNE, KANO, JETSKİ YA DA BENZERİ DENİZ ARACI KİRAYA VERENLER, İSTİSNASIZ TÜM MÜŞTERİLERİNİN CAN YELEĞİ GİYDİĞİNDEN EMİN OLMALI, OLASI BİR KAZA DURUMUNDA NE YAPMALARI GEREKTİĞİ KONUSUNDA ONLARI ÖNCEDEN BİLGİLENDİRMELİ, CAN YELEĞİ KULLANMAYI REDDEDENLERE, ARAÇ KİRALAMAKTAN UZAK DURMALIDIRLAR.

AYRICA YETKİLİLERİN, CAN YELEKSİZ DENİZ ARACI KİRALAYAN FİRMALARI DENETLEMELERİ, CAN KAYIPLARINI AZALTACAKTIR.

 

KÜÇÜK TEKNE KAZALARININ GENEL NEDENLERİ

(Kürekli ya da dıştan takma motorlu küçük tekneler)

  1. Hatalı yük dağılımı
  2. Aşırı yükleme/teknenin taşıyamayacağı sayıda üzerinde insan
  3. Deniz/göl şartlarını gözetmeden hızlı seyretmek
  4. Özellikle dalgalı denizde/gölde keskin dönüşlerle fiyaka yapmak
  5. Hareket halindeki teknede ayağa kalkmak
  6. Yakıt sızıntısı
  7. Yakıtın bitmesi
  8. Yüzenlerin arasına tekneyle girmek
  9. Yüzme bilmemek
  10. Tornistanda (geri yolda) fazla hızlı gitmek
  11. Teknenin tasarımına uygun olmayan deniz/göl şartlarında açılmak.

YAPILMASI GEREKENLER:

  1. Her zaman, her şartta, yüzme bilsek de CAN YELEĞİ kullanıyoruz.
  2. Hareket etmeden önce teknenin içindeki suyu boşaltıyoruz.
  3. Yük/insan dağılımına önem veriyoruz. (Şekil 1-5)
  4. Tekne motorluysa, yakıtı kontrol ediyor, mevcut yakıtla ne kadar yol gidilebileceğini öğreniyoruz.
  5. Hava/deniz şartları sert ise, tekneyi fazla yüklemiyoruz.
  6. Açılmadan önce, karadaki bir dostumuza/yakınımıza,ne zaman, nereden yola çıktığımızı, nereye varmayı planladığımızı, yaklaşık varış saatimizi, teknede kimlerin bulunduğunu bildiriyoruz.
  7. Tekneye girebilecek suyu boşaltmak için yanımızda uygun kap/çamçak bulunduğundan emin oluyoruz.
  8. Tekne motorlu da olsa, ıskarmozlara bağlı ve küpeşteye kaldırılarak sabitlenmiş ya da tekne içinde yatırılmış kürekler bulunmasına mutlaka özen gösteriyoruz.
  9. Sert ve dalgalı suda hızlanmıyor, yavaşlıyor hatta gerektiği noktalarda (bize yaklaşan dik bir dalgada) gazı tamamen kesiyoruz. (Şekil 6.)
  10. Hızlı ilerliyor olsak bile dönmek için dümen kırmaya başlamadan önce yavaşlıyoruz.
  11. Limanların içinde çok yavaş hareket ediyoruz. (Çünkü yaratacağımız dalga, içinde insan olmasa da bağlı teknelerin sallanmasına, böylece halatlarının ve koçboynuzu gibi donanımlarının zarar görmesine neden olur.)
  12. Tekne devrildiğinde ne yapmamız gerektiğini biliyor/bilmiyorsak öğreniyoruz.
  13. İlerlerken, dalgaları bordadan almıyor, güvenle başomuzluklardan alabilmek için de hız kesiyoruz. (Şekil 6.)
  14. Dıştan takma motorların emniyet kordonlarını (kullanıcı denize düştüğünde motorun durmasını sağlayan spiral kablo) bacağımıza ya da can yeleğimize bağlıyoruz. Jetski ve benzeri araçlarda da aynı kurala dikkat ediyoruz.
  15. Havanın kötüleşmekte olduğunu fark ettiğimizde, olası en kısa yol ve zamanda limana dönüyoruz.
  16. Seyreden teknede hareket etmek zorunda kalırsak, bunu, teknenin orta bölgesinde, ayağa kalkmadan, dengeyi gözeterek yapıyoruz.
  17. Teknede bolca oturacak yer olmasının, mümkün olan her yere birinin oturması gerektiği ve teknenin tüm bu yükü taşıyabileceği anlamına gelmediğini biliyoruz.
  18. Gerektiğinde sinyal verebilmek, başka deniz araçlarını ya da karadakileri varlığımızdan haberdar edebilmek için yanımızda gündüz bir ayna, geceleri de bir el feneri bulundurmaya özen gösteriyoruz. (Şekil 7)

YAPILMAYACAKLAR:

  1. CAN YELEKSİZ deniz/göle/Gölete/nehire açılmıyoruz.
  2. Tekneyi sallayarak şakalaşmıyoruz.
  3. Hareket halindeki teknede ayağa kalkmıyoruz.
  4. Yüzenlerin arasına tekneyle girmiyoruz.
  5. Seyirde dalgaları bordadan (yandan) almıyoruz.
  6. Sert havada hızlanmıyoruz. (Şekil 6.)
  7. Hızlı seyrederken, keskin şekilde dönmüyor, KESİNLİKLE önce yavaşlıyor, sonra ağır ağır dümen kırıyoruz.
  8. Başka teknelere fazla yaklaşmıyoruz.
  9. Bizim teknemizden daha büyük ve hızlı teknelerin yarattığı dalgaya hızla girmiyoruz.
  10. Tekne devrilse bile, batmadıkça, tutunmamızı sağlayan bir unsur olacağından, asla terk edip uzaklaşmıyoruz.
  11. Dalgalı denizde kimsenin teknenin burnunda oturmasına izin vermiyoruz.
  12. Suya düştüğümüzde, çok su emip ağırlık yapanlar ve ayakkabılar hariç, üzerimizdeki giysileri çıkartmıyoruz. Çünkü giysiler, vücut sıcaklığımızı korumaya yardımcı olur. (Bkz.Hipotermi Nedir?)
  13. Motora geri yol vereceğimiz zaman (tornistan), bunu dalgalara karşı yapmıyoruz.

KÜÇÜK TEKNEDE YÜK DAĞILIMI

HATIRLATMAÜlkemiz mevzuatı gereği, “Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (…) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB* aranmaz.”

MOTORU 10 BEYGİR GÜCÜNDEN BÜYÜK TEKNELERİ KULLANMAK İÇİN

ADB SAHİBİ OLMAK GEREKMEKTEDİR.

*ADB: Amatör Denizci Belgesi. Hakkında bilgi sahibi olmak için tıklayınız.

TEKNEYE HER ZAMAN

CAN YELEĞİ İLE BİNMELİYİZ.

Şekil 1. YÜK DAĞILIMI ÇOK ÖNEMLİDİR.

Şekil 2.DENGEYİ HER ZAMAN GÖZETMELİYİZ.

Şekil 3. BİR TARAFTA TOPLANMAKTAN KAÇINMALIYIZ. BÖYLESİ BİR DURUMDA DÖNERKEN TEKNE ALABORA OLABİLİR.

Şekil 4. KIÇ TARAFTA TOPLANIRSAK TEKNENİN BAŞI SUDAN KESİLİR, BUNA ENGEL OLMALIYIZ. BU DURUM, TEKNENİN AYNASINI DA TEHLİKELİ ŞEKİLDE DENİZE YAKLAŞTIRIR.

Şekil 6. TEKNE, DALGALAR BÜYÜDÜKÇE YAVAŞLATILMALI, HATTA GEREKİRSE DURDURULMALIDIR.

Şekil 7. Gece sinyal vermek için teknede el feneri bulundurmak yaşamsal önem taşır. Ayrıca Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü, bunu bir kurala bağlamıştır, Kural 23 d(ii): “Azami hızı 7 deniz milini geçmeyen, boyu 7 metreden küçük, kuvvetle yürütülen bir tekne, bu Kuralın (a) paragrafında belirtilen fenerlerin yerine, her yönden görünür bir beyaz fener ve uygulanabildiği takdirde aynı zamanda borda fenerlerini de gösterebilir.

Kural 25 d(ii)’de de kürekli tekneler ele alınmıştır: “Kürekli bir tekne, bu Kurallarda yelkenli tekne için belirtilen fenerleri gösterebilir. Bunu yapmadığı takdirde çatışmayı önleyecek kadar yeterli bir süre içinde gösterilmek üzere, bir elektrikli cep fenerini veya beyaz bir ışık gösteren ve yanık halde bulunan bir feneri el altında hazır bulunduracaktır.

Şekil 5.  TEKNENİN BURNUNDAKİ AŞIRI AĞIRLIK, EN KÜÇÜK DALGADA

BAŞ TARAFIN SULARA GÖMÜLMESİNE NEDEN OLABİLİR.

HİPOTERMİ NEDİR?

Hipotermi, ısı geçişi nedeniyle vücut iç sıcaklığının düşmeye başlaması olayıdır. Suyun soğuk olması, hipotermiyi hızlandırır. Tekneyi terk eden kazazedenin başına gelebilecek en büyük felaket vücut sıcaklığının soğuk(su/rüzgâr) etkisiyle 35 derecenin altına düşmeye başlamasıdır. Araştırmalara göre 5 ‘lik suda giyimli kişi 1 saat, giyimsiz kişi 20-30 dakika, 15’lik suda giyimli kazazede 5, giyimsiz kazazede 2 saat, 25’lik suda ise giyimli kişi 16, giyimsiz kişi 12 saat dayanabiliyor. (Kaynak: Amatör Denizci Elkitabı/Sezar ATMACA, ADF Yayınları)

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Konu ile ilgili Liman Başkanlıkları Bağlama Kütüğü servisi ile görüşmeniz gerekmektedir.
      Saygılarımızla

  1. Varol verdi diyor ki:

    Teknemin motorunu 9.9 dan 15hp ye çevirdim
    15hp motor başka bir teknede kayıtlıydı benim ayrıca tekneme kaydetmem gerekiyor mu

    • adf diyor ki:

      Sayın Varol Verdi.
      Sınavlar Liman Başkanlıkları tarafından yürütülmektedir.
      Sınava girdiğiniz sınav merkezinden belgenizi istediğiniz zaman alabilir siniz?
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Bağlama Kütüğüne kayıtlı Teknenizi Ülkemiz deniz ve iç sularında kullanabilirsiniz
      Saygılarımızla

  2. Ümit diyor ki:

    Merhaba 2 arkadaş 4.5 mt. İle 6 mt arası bi tekne veya kayık almayı düşünüyoruz bununla barajda gezip küçük ücret karşılığı 15 dakkalık turlar düzenlemeyi düşünüyoruz bi yasak veya cezası varmı yada yasal bi yolu varmı teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Barajda yapacağınız ticari faaliyetleriniz için DSİ’den bilgi almanız ve ticari teknelerle ilgili Liman Başkanlığından bilgi almanız gerekmektedir.
      Saygılarımızla

  3. Bartu diyor ki:

    7 metre özel tekne ruhsatlı bir teknemiz var ben buna yüksek derecede ışıklandırma yapmak istiyorum ama bazı kişilerden duyduğuma göre bu yasakmış bu doğrumu

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Yüksek Derecede ışıklandırmadan kastınız nedir bilmiyoruz. Bununla birlikte
      Gece seyir esnasında veya diğer durumlarda göstermeniz gereken fenerleri engelleyecek ışıklar veya çakar kullanmanız kurallara aykırıdır.
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      16 yaşından küçük ADB sahibi kişiler, boyu 7 metreden, sürati saatte 7 deniz milinden fazla olan özel tekneleri sevk ve idare edemezler.
      Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kullananlarda ADB aranmaz.
      Saygılarımızla

  4. Özer diyor ki:

    Amatör sportif balık avcılığı ile ilgileniyorum kıyıdan av yapıyorum kendim ve ailem için sadece balık üzerine kıyıdan av yapıyorum avlıyorum ve ailecek yiyoruz şimdi asıl gelelim soruma ben şimdi denize açılmak için yasal sınır içerisinde amatör balık avcılığı için bir şişme bot alacağım .. belirtmek istiyorum kesinlikle ticari amaçla bunu almayı düşüuyurum başta söylediğim gibi kendi tuttuğum balıkları ailemle yiyorum hem dinlenme amaçlı hemde psikolojikman ferahlıyorum rahatlıyorum . Denize açılmak için en fazla kaç metre şişme bot alınabilir yasal sınır olarak açılacağım avlayacağım ve ailemle tutacağım balıkları yiyeceğim sorum buydu lütfen bilginiz bir paylaşırsanır sevinirim. Yasal olarak denizde avlanmak için en fazla kaç metre boyunda şişme bot alabilirim ve yasal olarak avlanıp kendi tuttuğum balığı ailemle afiyetle yiyebilirim . Saygılar.

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      1- Amatör sportif balıkçılık yapmak istiyorsanız ilçe/il tarım orman müdürlüğünden amatör balıkçı ruhsatı almanız gerekir.
      2- Alacağınız teknenin boyutlarına yasalar değil ihtiyaçlarınıza göre siz karar vereceksiniz. Ancak Yasalar aldığınız teknenin boyutlarına göre uymanız gereken kuralları belirliyor.
      a) Eğer aldığınız teknenin boyu 2,5 metreden fazla 24 metreden küçükse en yakın liman başkanlığına baş vurup teknenizi bağlama kütüğüne kaydetmeniz gerekir.
      Alacağınız sıfır teknenin ve motorunun mutlaka (CE) belgeli olması gerekir. Eğer ikinci el alacaksanız mutlaka bağlama kütüğü kaydı olması gerekir.
      b) Eğer alacağınız teknenin motoru 10 beygir ve üzerinde ise teknenizi kullanabilmek için Amatör Denizci Belgesi (ADB) almanız gerekir.

      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Bu soruyu neden sorduğunuzu anlayamadık. Kurallar ve liman başkanlıklarının duyuruları çerçevesinde teknenizi kullanmakta bir sınırlama yok.
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Bu tür bir seyahat için tekne boyuyla ilgili bir kısıtlama yok. Ancak Teknenizin fiziksel özelliklerinin bu seyahati yapmaya elverişli olup olmadığına siz karar vereceksiniz.
      Saygılarımızla

  5. Ahmet Sağbili diyor ki:

    Selam benim 4 metre teknem var inşallah bu yaz suya indiricem sahil güvenliğin istediği belgeler nelerdir birde mavi kart almak istedim fakat çevre ve sehircilik bakanlığı bireysel basvuru yapamassınız limanlardan almanız gerekiyor deniyor fakat hangi limana sorsam bizde yok diyorlar ne yapmam gerekiyor teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Sayın Ahmet Sağbil
      Öncelikle teknenizi bulunduğunuz yere en yakın liman başkanlığına kaydettirip ruhsat almanız gerekiyor. Özel teknelerin bulundurması zorunlu asgari emniyet teçhizatı ve ilgili yönetmelik bilgileri ekli dosyada olup özetlenmiş olup detaylı bilgilere ADF sitesi MEVZUAT bölümünden de ulaşabilirsiniz. Mavi kart satış noktalarını size en yakın Çevre Şehircilik müdürlüğünden öğrenebilirsiniz ve şikayetlerinizi müdürlüğe iletebilirsiniz mavi kart bütün marinalarda satılması gerekiyor. Ekli dosya mail adresinize gönderilmiştir.
      Şimdiden hayırlı seyirler dileriz.
      Saygılarımızla

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir