Küçük Tekne Kullanırken Dikkat Edilecekler

Ülkemizde, balık tutmak, denize girmek, gezmek gibi amaçlarla küçük teknelerle denize açılan kimi vatandaşlarımızın hayatlarını kaybetmeleri hepimizi üzüyor. Bu can kayıplarının basit önlemler ve bilgiyle, hiç yaşanmamış olabileceklerini bilmek ise üzüntümüzü arttırıyor.

Kazaların genel profiline bakıldığında, dıştan takma motorlu ya da kürekli teknelerle denize, göl ve nehirlere açılanların, “teknenin devrilmesi” sonucu suya düştüklerini, ardından da yüzme bilmeyişleri başta olmak üzere, yorgunluk, hipotermi gibi nedenlerle boğularak can verdiklerini, görüyoruz.

Teknelerin neden devrildiklerini, devrilmelerinin önlenmesi için yapılacak ve yapılmayacakları bilmek, kazaların başlıca nedenlerini ortadan kaldıracaktır.

Hepsinden önemlisi, tekneyle açılırken, süre, mesafe, hava şartları ne olursa olsun, HER ZAMAN CAN YELEĞİ KULLANMAK da can kayıplarını en alt seviyeye indirecektir.

TEKNE, KANO, JETSKİ YA DA BENZERİ DENİZ ARACI KİRAYA VERENLER, İSTİSNASIZ TÜM MÜŞTERİLERİNİN CAN YELEĞİ GİYDİĞİNDEN EMİN OLMALI, OLASI BİR KAZA DURUMUNDA NE YAPMALARI GEREKTİĞİ KONUSUNDA ONLARI ÖNCEDEN BİLGİLENDİRMELİ, CAN YELEĞİ KULLANMAYI REDDEDENLERE, ARAÇ KİRALAMAKTAN UZAK DURMALIDIRLAR.

AYRICA YETKİLİLERİN, CAN YELEKSİZ DENİZ ARACI KİRALAYAN FİRMALARI DENETLEMELERİ, CAN KAYIPLARINI AZALTACAKTIR.

 

KÜÇÜK TEKNE KAZALARININ GENEL NEDENLERİ

(Kürekli ya da dıştan takma motorlu küçük tekneler)

  1. Hatalı yük dağılımı
  2. Aşırı yükleme/teknenin taşıyamayacağı sayıda üzerinde insan
  3. Deniz/göl şartlarını gözetmeden hızlı seyretmek
  4. Özellikle dalgalı denizde/gölde keskin dönüşlerle fiyaka yapmak
  5. Hareket halindeki teknede ayağa kalkmak
  6. Yakıt sızıntısı
  7. Yakıtın bitmesi
  8. Yüzenlerin arasına tekneyle girmek
  9. Yüzme bilmemek
  10. Tornistanda (geri yolda) fazla hızlı gitmek
  11. Teknenin tasarımına uygun olmayan deniz/göl şartlarında açılmak.

YAPILMASI GEREKENLER:

  1. Her zaman, her şartta, yüzme bilsek de CAN YELEĞİ kullanıyoruz.
  2. Hareket etmeden önce teknenin içindeki suyu boşaltıyoruz.
  3. Yük/insan dağılımına önem veriyoruz. (Şekil 1-5)
  4. Tekne motorluysa, yakıtı kontrol ediyor, mevcut yakıtla ne kadar yol gidilebileceğini öğreniyoruz.
  5. Hava/deniz şartları sert ise, tekneyi fazla yüklemiyoruz.
  6. Açılmadan önce, karadaki bir dostumuza/yakınımıza,ne zaman, nereden yola çıktığımızı, nereye varmayı planladığımızı, yaklaşık varış saatimizi, teknede kimlerin bulunduğunu bildiriyoruz.
  7. Tekneye girebilecek suyu boşaltmak için yanımızda uygun kap/çamçak bulunduğundan emin oluyoruz.
  8. Tekne motorlu da olsa, ıskarmozlara bağlı ve küpeşteye kaldırılarak sabitlenmiş ya da tekne içinde yatırılmış kürekler bulunmasına mutlaka özen gösteriyoruz.
  9. Sert ve dalgalı suda hızlanmıyor, yavaşlıyor hatta gerektiği noktalarda (bize yaklaşan dik bir dalgada) gazı tamamen kesiyoruz. (Şekil 6.)
  10. Hızlı ilerliyor olsak bile dönmek için dümen kırmaya başlamadan önce yavaşlıyoruz.
  11. Limanların içinde çok yavaş hareket ediyoruz. (Çünkü yaratacağımız dalga, içinde insan olmasa da bağlı teknelerin sallanmasına, böylece halatlarının ve koçboynuzu gibi donanımlarının zarar görmesine neden olur.)
  12. Tekne devrildiğinde ne yapmamız gerektiğini biliyor/bilmiyorsak öğreniyoruz.
  13. İlerlerken, dalgaları bordadan almıyor, güvenle başomuzluklardan alabilmek için de hız kesiyoruz. (Şekil 6.)
  14. Dıştan takma motorların emniyet kordonlarını (kullanıcı denize düştüğünde motorun durmasını sağlayan spiral kablo) bacağımıza ya da can yeleğimize bağlıyoruz. Jetski ve benzeri araçlarda da aynı kurala dikkat ediyoruz.
  15. Havanın kötüleşmekte olduğunu fark ettiğimizde, olası en kısa yol ve zamanda limana dönüyoruz.
  16. Seyreden teknede hareket etmek zorunda kalırsak, bunu, teknenin orta bölgesinde, ayağa kalkmadan, dengeyi gözeterek yapıyoruz.
  17. Teknede bolca oturacak yer olmasının, mümkün olan her yere birinin oturması gerektiği ve teknenin tüm bu yükü taşıyabileceği anlamına gelmediğini biliyoruz.
  18. Gerektiğinde sinyal verebilmek, başka deniz araçlarını ya da karadakileri varlığımızdan haberdar edebilmek için yanımızda gündüz bir ayna, geceleri de bir el feneri bulundurmaya özen gösteriyoruz. (Şekil 7)

YAPILMAYACAKLAR:

  1. CAN YELEKSİZ deniz/göle/Gölete/nehire açılmıyoruz.
  2. Tekneyi sallayarak şakalaşmıyoruz.
  3. Hareket halindeki teknede ayağa kalkmıyoruz.
  4. Yüzenlerin arasına tekneyle girmiyoruz.
  5. Seyirde dalgaları bordadan (yandan) almıyoruz.
  6. Sert havada hızlanmıyoruz. (Şekil 6.)
  7. Hızlı seyrederken, keskin şekilde dönmüyor, KESİNLİKLE önce yavaşlıyor, sonra ağır ağır dümen kırıyoruz.
  8. Başka teknelere fazla yaklaşmıyoruz.
  9. Bizim teknemizden daha büyük ve hızlı teknelerin yarattığı dalgaya hızla girmiyoruz.
  10. Tekne devrilse bile, batmadıkça, tutunmamızı sağlayan bir unsur olacağından, asla terk edip uzaklaşmıyoruz.
  11. Dalgalı denizde kimsenin teknenin burnunda oturmasına izin vermiyoruz.
  12. Suya düştüğümüzde, çok su emip ağırlık yapanlar ve ayakkabılar hariç, üzerimizdeki giysileri çıkartmıyoruz. Çünkü giysiler, vücut sıcaklığımızı korumaya yardımcı olur. (Bkz.Hipotermi Nedir?)
  13. Motora geri yol vereceğimiz zaman (tornistan), bunu dalgalara karşı yapmıyoruz.

KÜÇÜK TEKNEDE YÜK DAĞILIMI

HATIRLATMAÜlkemiz mevzuatı gereği, “Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (…) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB* aranmaz.”

MOTORU 10 BEYGİR GÜCÜNDEN BÜYÜK TEKNELERİ KULLANMAK İÇİN

ADB SAHİBİ OLMAK GEREKMEKTEDİR.

*ADB: Amatör Denizci Belgesi. Hakkında bilgi sahibi olmak için tıklayınız.

TEKNEYE HER ZAMAN

CAN YELEĞİ İLE BİNMELİYİZ.

Şekil 1. YÜK DAĞILIMI ÇOK ÖNEMLİDİR.

Şekil 2.DENGEYİ HER ZAMAN GÖZETMELİYİZ.

Şekil 3. BİR TARAFTA TOPLANMAKTAN KAÇINMALIYIZ. BÖYLESİ BİR DURUMDA DÖNERKEN TEKNE ALABORA OLABİLİR.

Şekil 4. KIÇ TARAFTA TOPLANIRSAK TEKNENİN BAŞI SUDAN KESİLİR, BUNA ENGEL OLMALIYIZ. BU DURUM, TEKNENİN AYNASINI DA TEHLİKELİ ŞEKİLDE DENİZE YAKLAŞTIRIR.

Şekil 6. TEKNE, DALGALAR BÜYÜDÜKÇE YAVAŞLATILMALI, HATTA GEREKİRSE DURDURULMALIDIR.

Şekil 7. Gece sinyal vermek için teknede el feneri bulundurmak yaşamsal önem taşır. Ayrıca Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü, bunu bir kurala bağlamıştır, Kural 23 d(ii): “Azami hızı 7 deniz milini geçmeyen, boyu 7 metreden küçük, kuvvetle yürütülen bir tekne, bu Kuralın (a) paragrafında belirtilen fenerlerin yerine, her yönden görünür bir beyaz fener ve uygulanabildiği takdirde aynı zamanda borda fenerlerini de gösterebilir.

Kural 25 d(ii)’de de kürekli tekneler ele alınmıştır: “Kürekli bir tekne, bu Kurallarda yelkenli tekne için belirtilen fenerleri gösterebilir. Bunu yapmadığı takdirde çatışmayı önleyecek kadar yeterli bir süre içinde gösterilmek üzere, bir elektrikli cep fenerini veya beyaz bir ışık gösteren ve yanık halde bulunan bir feneri el altında hazır bulunduracaktır.

Şekil 5.  TEKNENİN BURNUNDAKİ AŞIRI AĞIRLIK, EN KÜÇÜK DALGADA

BAŞ TARAFIN SULARA GÖMÜLMESİNE NEDEN OLABİLİR.

HİPOTERMİ NEDİR?

Hipotermi, ısı geçişi nedeniyle vücut iç sıcaklığının düşmeye başlaması olayıdır. Suyun soğuk olması, hipotermiyi hızlandırır. Tekneyi terk eden kazazedenin başına gelebilecek en büyük felaket vücut sıcaklığının soğuk(su/rüzgâr) etkisiyle 35 derecenin altına düşmeye başlamasıdır. Araştırmalara göre 5 ‘lik suda giyimli kişi 1 saat, giyimsiz kişi 20-30 dakika, 15’lik suda giyimli kazazede 5, giyimsiz kazazede 2 saat, 25’lik suda ise giyimli kişi 16, giyimsiz kişi 12 saat dayanabiliyor. (Kaynak: Amatör Denizci Elkitabı/Sezar ATMACA, ADF Yayınları)

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Konu ile ilgili Liman Başkanlıkları Bağlama Kütüğü servisi ile görüşmeniz gerekmektedir.
      Saygılarımızla

  1. Varol verdi diyor ki:

    Teknemin motorunu 9.9 dan 15hp ye çevirdim
    15hp motor başka bir teknede kayıtlıydı benim ayrıca tekneme kaydetmem gerekiyor mu

    • adf diyor ki:

      Sayın Varol Verdi.
      Sınavlar Liman Başkanlıkları tarafından yürütülmektedir.
      Sınava girdiğiniz sınav merkezinden belgenizi istediğiniz zaman alabilir siniz?
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Bağlama Kütüğüne kayıtlı Teknenizi Ülkemiz deniz ve iç sularında kullanabilirsiniz
      Saygılarımızla

  2. Ümit diyor ki:

    Merhaba 2 arkadaş 4.5 mt. İle 6 mt arası bi tekne veya kayık almayı düşünüyoruz bununla barajda gezip küçük ücret karşılığı 15 dakkalık turlar düzenlemeyi düşünüyoruz bi yasak veya cezası varmı yada yasal bi yolu varmı teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Barajda yapacağınız ticari faaliyetleriniz için DSİ’den bilgi almanız ve ticari teknelerle ilgili Liman Başkanlığından bilgi almanız gerekmektedir.
      Saygılarımızla

  3. Bartu diyor ki:

    7 metre özel tekne ruhsatlı bir teknemiz var ben buna yüksek derecede ışıklandırma yapmak istiyorum ama bazı kişilerden duyduğuma göre bu yasakmış bu doğrumu

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Yüksek Derecede ışıklandırmadan kastınız nedir bilmiyoruz. Bununla birlikte
      Gece seyir esnasında veya diğer durumlarda göstermeniz gereken fenerleri engelleyecek ışıklar veya çakar kullanmanız kurallara aykırıdır.
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      16 yaşından küçük ADB sahibi kişiler, boyu 7 metreden, sürati saatte 7 deniz milinden fazla olan özel tekneleri sevk ve idare edemezler.
      Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kullananlarda ADB aranmaz.
      Saygılarımızla

  4. Özer diyor ki:

    Amatör sportif balık avcılığı ile ilgileniyorum kıyıdan av yapıyorum kendim ve ailem için sadece balık üzerine kıyıdan av yapıyorum avlıyorum ve ailecek yiyoruz şimdi asıl gelelim soruma ben şimdi denize açılmak için yasal sınır içerisinde amatör balık avcılığı için bir şişme bot alacağım .. belirtmek istiyorum kesinlikle ticari amaçla bunu almayı düşüuyurum başta söylediğim gibi kendi tuttuğum balıkları ailemle yiyorum hem dinlenme amaçlı hemde psikolojikman ferahlıyorum rahatlıyorum . Denize açılmak için en fazla kaç metre şişme bot alınabilir yasal sınır olarak açılacağım avlayacağım ve ailemle tutacağım balıkları yiyeceğim sorum buydu lütfen bilginiz bir paylaşırsanır sevinirim. Yasal olarak denizde avlanmak için en fazla kaç metre boyunda şişme bot alabilirim ve yasal olarak avlanıp kendi tuttuğum balığı ailemle afiyetle yiyebilirim . Saygılar.

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      1- Amatör sportif balıkçılık yapmak istiyorsanız ilçe/il tarım orman müdürlüğünden amatör balıkçı ruhsatı almanız gerekir.
      2- Alacağınız teknenin boyutlarına yasalar değil ihtiyaçlarınıza göre siz karar vereceksiniz. Ancak Yasalar aldığınız teknenin boyutlarına göre uymanız gereken kuralları belirliyor.
      a) Eğer aldığınız teknenin boyu 2,5 metreden fazla 24 metreden küçükse en yakın liman başkanlığına baş vurup teknenizi bağlama kütüğüne kaydetmeniz gerekir.
      Alacağınız sıfır teknenin ve motorunun mutlaka (CE) belgeli olması gerekir. Eğer ikinci el alacaksanız mutlaka bağlama kütüğü kaydı olması gerekir.
      b) Eğer alacağınız teknenin motoru 10 beygir ve üzerinde ise teknenizi kullanabilmek için Amatör Denizci Belgesi (ADB) almanız gerekir.

      Saygılarımızla

        • adf diyor ki:

          Türk vatandaşlarının amatör balıkçılık yapmaları

          MADDE 3- (1) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı gerçek kişiler, bu tebliğ ile getirilen yasak, sınırlama ve sorumluluklara uymak şartıyla amatör balıkçılık yapabilirler. Bu kişilere müracaatları halinde, veriliş tarihinden itibaren iki yıl geçerli olmak üzere, il ve ilçe müdürlüklerince “Amatör Balıkçı Belgesi” verilir. Bu belgenin alınması veya avcılık sırasında bulundurulması zorunlu değildir.

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Bu soruyu neden sorduğunuzu anlayamadık. Kurallar ve liman başkanlıklarının duyuruları çerçevesinde teknenizi kullanmakta bir sınırlama yok.
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Bu tür bir seyahat için tekne boyuyla ilgili bir kısıtlama yok. Ancak Teknenizin fiziksel özelliklerinin bu seyahati yapmaya elverişli olup olmadığına siz karar vereceksiniz.
      Saygılarımızla

  5. Ahmet Sağbili diyor ki:

    Selam benim 4 metre teknem var inşallah bu yaz suya indiricem sahil güvenliğin istediği belgeler nelerdir birde mavi kart almak istedim fakat çevre ve sehircilik bakanlığı bireysel basvuru yapamassınız limanlardan almanız gerekiyor deniyor fakat hangi limana sorsam bizde yok diyorlar ne yapmam gerekiyor teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Sayın Ahmet Sağbil
      Öncelikle teknenizi bulunduğunuz yere en yakın liman başkanlığına kaydettirip ruhsat almanız gerekiyor. Özel teknelerin bulundurması zorunlu asgari emniyet teçhizatı ve ilgili yönetmelik bilgileri ekli dosyada olup özetlenmiş olup detaylı bilgilere ADF sitesi MEVZUAT bölümünden de ulaşabilirsiniz. Mavi kart satış noktalarını size en yakın Çevre Şehircilik müdürlüğünden öğrenebilirsiniz ve şikayetlerinizi müdürlüğe iletebilirsiniz mavi kart bütün marinalarda satılması gerekiyor. Ekli dosya mail adresinize gönderilmiştir.
      Şimdiden hayırlı seyirler dileriz.
      Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın Hüseyin Atar
      ÖZEL TEKNELERİN DONATIMI VE KULLANACAK KİŞİLERİN YETERLİKLERİ HAKKINDA YÖTMELİK 7. maddesi (7.fıkrası) Özel teknelerde seyirde en çok 12 kişi bulunur. Demekte Yine aynı yönetmelik özel tekneleri boyu (LH) 2,5 metreden küçük ve 24 metreden büyük olmayan, mülkiyeti gerçek kişilere ait tekneler olarak tanımlamıştır. Hangi boy teknede kaç kişi bulunacağı açık değildir. Ancak teknede bulunan kişi sayısı kadar can yeleği bulundurma, çocuklar için çocuk can yeleği bulundurulması mecburidir.
      Eğer teknenizin imalatçısı taşıyabileceği kişi sayısını belirlemişse buna uymak gerekir. Pek çok küçük fiber teknede bu tür plakalar mevcuttur.
      Saygılarımızla

    • Tolga diyor ki:

      Merhaba,

      23 Mart 2020 de yapılacak olan sınav iptal olmuştu. İleri bir tarihe ertelendimi birde tekrar başvuru yapmam gerekecekmi acaba.

      • adf diyor ki:

        Sayın İlgili
        Sınavlar Liman Başkanlıkları tarafından yapılmaktadır. Yaşanan sağlık sorunlar nedeni ile sınavlar iptal edildi. Sınavlar açılınca size bilgi gelecektir.
        Saygılarımızla

  6. Rotasız diyor ki:

    2.49 fiberglass bir tekne almayı düşünüyorum bunun için amatör denizci belgesi veya ruhsat,bağlama kütüğü gereklimidir yardımcı olurmusunuz ?

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      2,5 metreden kısa teknelerin bağlama kütüğü kaydı ihtiyari olup Motoru on beygir gücünden az özel tekneler, ve sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri kullanacak kişilerden ADB aranmaz.
      Saygılarımızla

  7. Ogulcan diyor ki:

    Merhaba. 4.5 Metre boyunda bir tekne alacağım. Fakat motor seçimi yapmakta zorlanıyorum. Diğer yandan fiyatları da oldukça pahalı. 6 Hp markası da bilindik bir motor güvenlik vb bakımından sorun yaratır mı basit çapta kıyıda balık tutmak için ? Yoksa en az 9.9 Hp mi almalıyım? Saygılarımla.

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Alacağınız motor ve teknenin CE belgeli olması liman kaydı için gerekli. Tekne boyu ve motor gücü tamamen sizin tercihiniz. Kıyı balıkçılığı için 6 Hp düşük kalabilir.
      Saygılarımızla

        • adf diyor ki:

          Sayın İlgili
          Tekne Kaydıyla ilgili ve kullanacak kişilerle ilgili yönetmelik maddeleri aşağıdadır. Teknenizi ve motorunu Bağlama kütüğüne kaydetmeden kullanırsanız denetimlerde ceza alır ve tekneniz bağlanır.

          Resmî Gazete Tarihi: 25.09.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29130
          BAĞLAMA KÜTÜĞÜ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
          Bağlama kütüğüne kaydedilecek gemi, deniz ve içsu araçları
          MADDE 9 – (1) Bağlama kütüğüne;
          a) 18 gros tonilatonun altında ve 2,5 metre ve üzerindeki; Milli Gemi Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil edilmemiş ticari gemi, deniz ve içsu araçları,
          b) Boyu 2,5 metre ve üzerindeki özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
          zorunlu olarak kaydedilir.
          (2) Bağlama kütüğüne;
          a) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun bayrak çekme hükümlerine bağlı olmaksızın; yabancı uyruklu olup oturma izni bulunan gerçek kişilere ait özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
          b) Devlete ait olup temel kamu hizmetlerinde kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
          c) 2,5 metrenin altındaki ticari ve özel gemi, deniz ve içsu araçları,
          ç) Gençlik ve Spor Bakanlığınca tescil edilmiş spor kulübü ve federasyonların envanterinde kayıtlı olup da münhasıran spor faaliyetleri için kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
          talep olması hâlinde kayıt edilir.
          (3) İkinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen gemilerin kaydına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.

          Resmî Gazete Tarihi: 02.03.2008 Resmî Gazete Sayısı: 26804
          ÖZEL TEKNELERİN DONATIMI VE KULLANACAK KİŞİLERİN YETERLİKLERİ
          HAKKINDA YÖNETMELİK (1)

          BİRİNCİ BÖLÜM
          Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
          Amaç
          MADDE 1 – (Değişik:RG-13/9/2009-27348)
          (1) Bu Yönetmeliğin amacı; özel teknelerin donatımı ile bu tekneleri kullanacak kişilerin yeterlikleri, sınavları, belgelendirilmeleri, sağlık durumları ve kayıtlarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
          Kapsam
          MADDE 2 – (Değişik:RG-13/9/2009-30535)
          (1) Bu Yönetmelik, özel tekneler ile bunların sahiplerini ve kullanacak kişileri kapsar.
          Dayanak
          MADDE 3 – (Değişik:RG-14/9/2018-30535)
          (1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 479 uncu maddesinin birinci fıkrasının (o) bendi hükümlerine ve 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
          Tanımlar
          MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
          a) Amatör Denizci Belgesi/Certificate of Competence For Operators of Pleasure Craft (ADB): Özel tekneleri kullanmak için bu Yönetmelikte aranan şartları sağlayan kişilere verilen belgeyi,
          b) Gezi Tekneleri Yönetmeliği: 28/12/2006 tarihli ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri Yönetmeliğini,
          c) (Değişik:RG-14/9/2018-30535) İdare: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğünü,
          ç) (Değişik:RG-13/9/2009-27348) Özel Tekne: Ticari amaç olmaksızın münhasıran gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan, ulusal standarda göre ölçüldüğünde boyu (LH) 2,5 metreden küçük ve 24 metreden büyük olmayan, mülkiyeti gerçek kişilere veya faaliyet konusu su sporları olan dernek veya vakıflara ait tekneler ile bu şartlardan bir veya birkaçını haiz olmamakla birlikte, bağlama kütüğüne kayıtlı olup özel tekne ruhsatnamesi almış olan tekneleri,
          d) (Değişik:RG-13/9/2009-27348) Ruhsatname: Bağlama kütüğü ruhsatnamesini,
          e) Su Üstü Sporu: Yelken veya motor veya kürekle su üstünde seyreden tekne ve deniz araçları ile yapılan sporu,
          ifade eder.

          İKİNCİ BÖLÜM
          Özel Teknelerin Ölçülmesi, Belgelendirilmesi, Kaydı, Terkini ve Donatımı
          Özel teknelerin ölçülmesi ve kaydı
          MADDE 5 – (Mülga:RG-13/9/2009-27348)
          Özel teknelerin belgelendirilmesi, belgenin yenilenmesi ve kaydın terkini
          MADDE 6 – (Mülga:RG-13/9/2009-27348)
          Özel teknelerin donatımı ve seyri
          MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-13/9/2009-27348) Bağlama kütüğü ruhsatnamesinin seyir esnasında teknede bulundurulması ve denetimlerde ibrazı zorunludur.
          (2) (Mülga:RG-13/9/2009-27348)
          (3) Özel tekneler, bölge, mesafe ve zaman sınırı olmaksızın, en az ADB veya gemici ve üstü yeterlik belgesi sahibi bir kişinin sevk ve idaresinde seyreder. Ancak, 16 yaşından küçük ADB sahibi kişiler, boyu 7 metreden, sürati saatte 7 deniz milinden fazla olan özel tekneleri sevk ve idare edemezler.
          (4) Özel tekneler, çıkarılacak Tebliğde şekli belirtilen yetki yazısı ile, sahipleri tarafından başkalarına geçici olarak verilebilir. Dernek veya vakıflara ait özel tekneler ancak üye ve sporcuları tarafından yetki yazısı ile kullanılabilir.
          (5) (Değişik:R.G.2/10/2009-27364) Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (kürek sporu tekneleri ile Optimist, Laser, Fin, 420, 470, Pirat, Dragon, Wind Surf gibi yelken sporu tekneleri) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB aranmaz.
          (6) Özel tekneler çıkarılacak Tebliğ ile belirlenen asgari emniyet teçhizatı ve deniz kirliliğini önleyici teçhizat listesine göre donatılır.
          Saygılarımızla

    • adf diyor ki:

      Sayın Celal Kursunlu
      Sınav müracaatınızı yapabilirsiniz. Sınav gününde sınav merkezinde şahsen sınava girmeniz gerekmektedir.
      Saygılarımızla

  8. Cenk diyor ki:

    Merhaba, boyu 6 metre, genişliği 2 metre olan tek kamara, 9 beygir güçünde ikinci el yelkenli bir tekne almak istiyorum.
    Nelere dikkat etmeliyim, ne tür evraklar olmalı. ADB almak gerekir mi?

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Teknenin fiziki özellikleri için ekspertiz raporu istemeniz en garanti yoldur. Ancak masraf yapmak istemiyorsanız tecrübeli bir arkadaşınızdan yardım alabilirsiniz.
      Teknenin Bağlama kütüğü kaydı olması yeterli bir evrak istemenize gerek yok. Satış işlemi tarafların huzurunda liman başkanlığında yapılacak ve yeni evraklar alıcıya teslim edilecektir. 10 beygir altı özel tekneleri kullananlardan ADB aranmıyor.
      Saygılarımızla

  9. Ahmet diyor ki:

    Merhaba, 4mt alüminyum yada ahşap katlanabilir taban bir bot ve 20 hp bir motor ile hava şartları gözönünde tutularak 3 kişi, İskenderun körfezinde 7-8 mil açılabilir miyiz?(balık avı amaçlı)
    (almayı düşündüğüm bot honda yada suzuki için tasarlanmış, 800-1000 kg tasima kapasitesi olan bir bot).

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Böyle bir tekneyi kullanmak için Amatör Denizci Belgesine ihtiyacınız var liman başkanlıklarının açtığı sınavlara girmeniz gerekir. Ayrıca balık tutmak istiyorsanız Tarım İl/ilçe müdürlüklerinden belge almanız gerekir. Bu boyuttaki teknenin ne kadar açılabileceği ile ilgili bir kısıtlama yok ancak tedbirli olmanızı öneririz.
      Saygılarımızla

  10. mehmet topuz diyor ki:

    Sayin yetkili adb belgem var babama ait bir liman kayitli 7.1 metre 9.9 hp tekne var mavikarti var belgeleri tam ve vizesine 2 yil var babam bir sure once rahmetli oldu kardeslerim babamin uzerine idi . engelli ve sorunlu olduklari icin tekneyi liman baskanliginda uzerimize alamiyoruz esim ve 2 cocugumu gezdirmek ve olta atmak amaci ile tekneyi kullanmamda her hangi bir yasal sakinca varmi teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Denetimlerde olumsuz bir durumla karşılaştığınızda kendinizi ispat açısından büyük kolaylık almanızı tavsiye ederiz.

      • mehmet topuz diyor ki:

        sayin yetkili
        yazdiginiz cevabi tam olarak anlamadim tekneyi uzerimize almayimi kasteddiniz ? cevap verirseniz cok sevinirim .Yasal olarak bu sekilde kullanmak suc teskil edermi yazarmisiniz tesekkur ederim

        • adf diyor ki:

          Sayın İlgili
          Tekne kimlerin üzerine kayıtlı ise size kullanmanız için yetki belgesi düzenleyerek vermesi gerekli.
          Saygılarımızla

  11. Asrın topak diyor ki:

    Merhabalar 3.20 metre ye 1.30 eninde bir fiber tekne almayı düşünüyorum. Genişlik bakımından rahat olabilirmi ve buna kaç kişi 4 kişi binebilirmiyiz. Ailem ile arkadaşlarım ile denizde gezmek yüzmek balık tutmak için zevk için alacağım. Şartları nelerdir.

    • adf diyor ki:

      Sayın Asrın Toprak
      Sorduğunuz “rahat olabilir mi” sorusu kişiye göre değişir. Kapasitesi üretici firma tarafından kataloğunda yazıyordur. Almaya karar vereceğiniz tekneyi bulunduğunuz yerdeki liman başkanlığına bildirip Bağlama Kütüğüne kayıt ettirmeniz gerekir. Alacağınız tekne ve motorun CE belgeli ve faturalı olması gerekir.
      Saygılarımızla

  12. Mustafa Mühürcü diyor ki:

    Tekneyi sıfır alıp sonra motoru alma durumunda iki kez kdv veya ötv ödeniyor diye duydum. Motoru takneyle beraber alınca olmuyormuş. Bu konuda mevzuat nasıldır. Bilgi veririrmisiniz.Teşekkürler.

      • Erdinç diyor ki:

        Ben8 metrelik bir tekne aldım 5 yıl satılamaz diyor ruhsata nasıl bır işlem yapmam gerekiyor veya bukonuda yardımcı olacak bir tel verirmisiniz tşk

        • adf diyor ki:

          Sahiplik Belgesi ile edinilen teknelerde beş yıl satılamaz şerhi bulunmaktadır. İstanbul Liman Başkanlığı 0212 249 21 97 nolu telefondan bağlama kütüğü servisi ile görüşebilirsiniz.
          Saygılarımızla

  13. Alper diyor ki:

    Merhabalar, 4,95 lik bi tekneyi römork ile muhafaza etmek istiyorum. başta istanbul olmak üzere türkiye kıyı şeridi geneli indirme rampa haritası mevcutmudur, bilinen yerler nereleridir?

    Teşekkürler

  14. Cemal Şar diyor ki:

    Merhabalar üzerinde 9.9 hp motor kayıtlı teknemin motorunu satıp 6 hp yeni bir motor almak istiyorum.yeni motoru bağlama kütüğüne kayıt ettirirken yeniden ötv veya başka bir vergi ödemem gerekecekmi vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkür ederim.

  15. ALPER YILMAZ diyor ki:

    Bursa merkez olmak üzere Tekirdağ Şarköy ve Saros körfezine gerek deniz yoluyla gerekse çekiciye yükleyerek kara yolu ile gidebileceğim tekne boyu ve tipi, moturun gücü, özellikleri yeterli makul ölçü ne olmalıdır. Mesela böyle bir tekne ile Bursa Mudanyadan deniz yolu ile marmarayı geçerek (yazın sakin dalgasız denizde) Şarköye ve oradan da boğazdan geçerek saros körfezine gidebilirmiyim? 4-5 kişi maksimum kapasite düşünüyorum. ön alt kamarası olan 6-7 m lik yada azami 8-9 metrelik tekne nasıl olmalıdır. bu ihtiyaçlara ve amatör balıkçılık yapmaya cevap verebilecek aynı zamanda tekne ile kıyıda demirleyerek yüzebileceğimiz özelliklerde tekne nasıl olması lazım. önerileriniz nedir?

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Sorduğunuz soruların tek ve kesin bir cevabı yok. Tamamen sizin tercihlerinize bağlı. yapmak istediğiniz işler için 6-7 m lik yada 8-9 metrelik tekne yeterli olabilir.
      Kara yolu ile taşımak için genişlik kısıtlaması olabilir trafikten bilgi alabilirsiniz.
      Saygılarımızla

  16. mustafa diyor ki:

    ailem için özel motoryat (tekne) almak istiyorum ama nerden nasıl alınır nelere dikkat edilir hangi belgeler gerekli bunları öğrenebileceğim eğitim alabileceğim yer var mı? bir de yelken klüplerine üye olmak bir avantaj sağlar mı?

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Tekneden daha önemlisi denizcilik eğitimi ve tecrübedir. Bu konuda yayınlanmış kitaplar, internet, denicilik veya yelken kulüplerinden bu bilgileri edinebileceğiniz gibi bu konuda hizmet veren firmalardan eğitim alabilirsiniz. Federasyonumuz tarafından yayınlanmış AMATÖR DENİZCİ DENİZCİ EL KİTABI bu konuda yazılmış en yetkin kaynak kitaptır. Tekne alırken ikinci el alacaksanız Liman kaydı olması yeterli satış işlemi limanda yapılacağından başka belgeye ihtiyaç yok. Sıfır tekne alacaksanız motor tekne birlikte olması vergisel olarak avantajlı, mutlaka faturalı ve CE belgeli olması gerekir. Yelken kulüplerine üye olmak yaşanmış tecrübelerden faydalanmak ve eğitiminizi geliştirmek açısından önemlidir.

  17. ozan keser diyor ki:

    kıyıdan çok fazla açılmadan sadece yüzme amaçlı küçük bir tekne alsak. 3.5 hplik bir şey. keyif alır mıyız? bir de ilk başlayanlar için çok zor mudur?

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Küçük büyük tekne, kıyı açık deniz, yakın veya uzak yol hiç değişmez hepsi için en önemlisi Denizcilik eğitimi bilgi ve tecrübedir. Federasyonumuz tarafından yayınlanmış AMATÖR DENİZCİ ELKİTABI size yardımcı olur. İnternet üzerinden ya da çevrenizdeki Yelken veya denizcilik kulüplerinde kendinizi yetiştirebilirsiniz.
      Saygılarımızla

  18. burhan berber diyor ki:

    merhaba 3.70 şişme zodiac aldım 9.9 mercury motor var (faturalı) hiç bir kayda gerekli olmadığını söylediler doğrumu
    zemin fiber olmadığı için muafmış..
    teşekkürler…

    • adf diyor ki:

      Sayın lgili
      Resmî Gazete Tarihi: 25.09.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29130 BAĞLAMA KÜTÜĞÜ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ’ne göre

      Kayıt zorunluluğu ve yükümlülükler
      MADDE 6 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen gemi, deniz ve içsu araçlarının malik veya işletenleri, gemi, deniz ve içsu araçlarını bağlama kütüğüne kayıt ettirmek ve ruhsatname almak zorundadır.
      Bağlama kütüğüne kaydedilecek gemi, deniz ve içsu araçları
      MADDE 9 – (1) Bağlama kütüğüne;
      a) 18 gros tonilatonun altında ve 2,5 metre ve üzerindeki; Milli Gemi Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil edilmemiş ticari gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Boyu 2,5 metre ve üzerindeki özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,

  19. Cem A. diyor ki:

    Merhaba, motor ve tekne ayrı ayrı alındığında ne şekilde bir mükerrer vergilendirme oluyor? Ben 9.9Hp bir dıştan takma ve 3.30 şişme botu ayrı satıcılardan almayı düşünüyorum, KDV dahil satış fiyatları haricinde ekstra bir vergi mi doğuyor? Teşekkürler.

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Sıfır tekneyi motoruyla birlikte aldığınızda ÖTV ödemiyorsunuz ancak ayrı ayrı alırsanız yeni bir deniz aracı oluşturduğunuzdan maliye ÖTV istiyor.
      Saygılarımızla

  20. Ahmet diyor ki:

    4.20 teknemiz liman kaydı var , fakat 9.9 motorum var faturalı evrak mevcut 2 zamanlı olduğu için kayıt yaptıramıyorum. Bu nedenle yanımda faturası ile denizde seyahat ettiğimde herhangi bir sorun yaşar mıyım ?

    • adf diyor ki:

      Sayın İlgili
      Yönetmeliğin ilgili maddesi aşağıdadır.

      Resmî Gazete Tarihi: 25.09.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29130
      BAĞLAMA KÜTÜĞÜ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
      Bağlama kütüğüne kaydedilecek gemi, deniz ve içsu araçları
      MADDE 9 – (1) Bağlama kütüğüne;
      a) 18 gros tonilatonun altında ve 2,5 metre ve üzerindeki; Milli Gemi Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil edilmemiş ticari gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Boyu 2,5 metre ve üzerindeki özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      zorunlu olarak kaydedilir.
      (2) Bağlama kütüğüne;
      a) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun bayrak çekme hükümlerine bağlı olmaksızın; yabancı uyruklu olup oturma izni bulunan gerçek kişilere ait özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Devlete ait olup temel kamu hizmetlerinde kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      c) 2,5 metrenin altındaki ticari ve özel gemi, deniz ve içsu araçları,
      ç) Gençlik ve Spor Bakanlığınca tescil edilmiş spor kulübü ve federasyonların envanterinde kayıtlı olup da münhasıran spor faaliyetleri için kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,talep olması hâlinde kayıt edilir.
      (3) İkinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen gemilerin kaydına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.

  21. enis diyor ki:

    9.9 beygir 3.9 uzunlugunda tekne ile ehliyetsiz balık avlayabiliyormuyum. gideceğim uzunluk 15 kilometre . kıyılarda avlayacagım . yasak yada ceza yermiyim

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Amatör balıkçılık için Tarım İl/ilçe müdürlüğünden ruhsat almanız zorunlu olmamakla birlikte çıkartmanızı ve mevzuatını okumanızı tavsiye ederiz. Tekne kullanımı için ilgili yönetmelik maddesi aşağıdadır. Saygılarımızla

      Resmî Gazete Tarihi: 02.03.2008 Resmî Gazete Sayısı: 26804
      ÖZEL TEKNELERİN DONATIMI VE KULLANACAK KİŞİLERİN YETERLİKLERİ
      HAKKINDA YÖNETMELİK (1)
      ………..
      ………..
      Madde 7 / …..
      (5) (Değişik:R.G.2/10/2009-27364) Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (kürek sporu tekneleri ile Optimist, Laser, Fin, 420, 470, Pirat, Dragon, Wind Surf gibi yelken sporu tekneleri) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB aranmaz.

  22. Onur Keser diyor ki:

    İyi akşamlar dilerim. 2.5 metre altı ve 9.9 beygir altında kalan bir tekne aldığımızda bağlama kütüğü kaydı ve ehliyet gerekmiyor diye anladım okuduklarımdan. Doğru mudur?

    • adf diyor ki:

      İlgili Yönetmelik maddeleri aşağıdadır
      Resmî Gazete Tarihi: 25.09.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29130
      BAĞLAMA KÜTÜĞÜ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
      ……
      ……
      Kayıt zorunluluğu ve yükümlülükler
      MADDE 6 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen gemi, deniz ve içsu araçlarının malik veya işletenleri, gemi, deniz ve içsu araçlarını bağlama kütüğüne kayıt ettirmek ve ruhsatname almak zorundadır.
      (2) İlk defa kayıt edilecek veya kayıt değişikliği yapılacak gemi, deniz ve içsu araçları için, iktisap veya kayıt değişikliğini gerektiren işlem tarihinden itibaren bir ay içerisinde yazılı olarak ilgili başkanlığa başvurulur.
      (3) Mâlik veya işleten, gemi, deniz ve içsu aracının boy ölçümü işlemi yapıldıktan sonra istediği bağlama kütüğüne kaydettirebilir.
      ………
      ………
      Bağlama kütüğüne kaydedilecek gemi, deniz ve içsu araçları
      MADDE 9 – (1) Bağlama kütüğüne;
      a) 18 gros tonilatonun altında ve 2,5 metre ve üzerindeki; Milli Gemi Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil edilmemiş ticari gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Boyu 2,5 metre ve üzerindeki özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      zorunlu olarak kaydedilir.
      (2) Bağlama kütüğüne;
      a) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun bayrak çekme hükümlerine bağlı olmaksızın; yabancı uyruklu olup oturma izni bulunan gerçek kişilere ait özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Devlete ait olup temel kamu hizmetlerinde kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      c) 2,5 metrenin altındaki ticari ve özel gemi, deniz ve içsu araçları,
      ç) Gençlik ve Spor Bakanlığınca tescil edilmiş spor kulübü ve federasyonların envanterinde kayıtlı olup da münhasıran spor faaliyetleri için kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      talep olması hâlinde kayıt edilir.
      (3) İkinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen gemilerin kaydına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirl

      Resmî Gazete Tarihi: 02.03.2008 Resmî Gazete Sayısı: 26804
      ÖZEL TEKNELERİN DONATIMI VE KULLANACAK KİŞİLERİN YETERLİKLERİ
      HAKKINDA YÖNETMELİK (1)
      ………..
      ………..
      Madde 7 / …..
      (5) (Değişik:R.G.2/10/2009-27364) Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (kürek sporu tekneleri ile Optimist, Laser, Fin, 420, 470, Pirat, Dragon, Wind Surf gibi yelken sporu tekneleri) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB aranmaz.

  23. Hüseyin diyor ki:

    Merhaba 2.95 uzunlugunda 1.37 genisliginde şişme botum var uzerinde
    1.5 hp 4 zamanli motor takili denizde amator balik tutmak icin bir resmi bir kayit varmi

  24. Ararat DONİKYAN diyor ki:

    Merhaba bu yılbaşı zamanındaki aftan yararlanarak sandalın kaydını yaptırdım sandala plaka numarasıda çıktı ama o numarayı yapıştırıp resmşni çekip gidip sandalın belgesini almadım bu şekilde kullansam sorun olurmu sahil güvenlikde yinede kaydım gözükür dimi ? İkincisi ise balık tutmaya çıktığımda yeşil belge diyolar galiba ona ihtiyacım varmı balık tutarken herhangi bir belge lazım mı ?

    • adf diyor ki:

      En kısa zamanda belgenizi almanız gerekir denizde denetim yapıldığında ibraz etmeniz gerekiyor.
      Amatör balıkçılık için Tarım il/ilçe müdürlüğünden ruhsat almanızı ve mevzuatını incelemenizi öneririz.

  25. Özlem diyor ki:

    Merhaba, bu sene bizlere evlerinizin önüne sandallarınızı bağlayamıycaksınız yer satın almak zorundasınız dediler ve bunun için 500tl gibi bir ücret talep ediyorlar doğrumudur acaba .

  26. görkem yüksel diyor ki:

    Merhabalar, boyu 3.5 metrelik laser motorsuz bir yelkenli (spor yelkenli teknesi) için ADB ve kayıt ruhsat vs gerekli midir ? Bu tekne ile istanbul kartal’dan adalar ve yalova mudanya tarafına gidebilir miyim bir engel var mıdır yasal olarak?

    teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Yönetmeliklerin ilgili maddeleri aşağıdadır
      Resmî Gazete Tarihi: 25.09.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29130
      BAĞLAMA KÜTÜĞÜ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
      ……
      ……
      Kayıt zorunluluğu ve yükümlülükler
      MADDE 6 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen gemi, deniz ve içsu araçlarının malik veya işletenleri, gemi, deniz ve içsu araçlarını bağlama kütüğüne kayıt ettirmek ve ruhsatname almak zorundadır.
      (2) İlk defa kayıt edilecek veya kayıt değişikliği yapılacak gemi, deniz ve içsu araçları için, iktisap veya kayıt değişikliğini gerektiren işlem tarihinden itibaren bir ay içerisinde yazılı olarak ilgili başkanlığa başvurulur.
      (3) Mâlik veya işleten, gemi, deniz ve içsu aracının boy ölçümü işlemi yapıldıktan sonra istediği bağlama kütüğüne kaydettirebilir.
      ………
      ………
      Bağlama kütüğüne kaydedilecek gemi, deniz ve içsu araçları
      MADDE 9 – (1) Bağlama kütüğüne;
      a) 18 gros tonilatonun altında ve 2,5 metre ve üzerindeki; Milli Gemi Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil edilmemiş ticari gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Boyu 2,5 metre ve üzerindeki özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      zorunlu olarak kaydedilir.
      (2) Bağlama kütüğüne;
      a) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun bayrak çekme hükümlerine bağlı olmaksızın; yabancı uyruklu olup oturma izni bulunan gerçek kişilere ait özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Devlete ait olup temel kamu hizmetlerinde kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      c) 2,5 metrenin altındaki ticari ve özel gemi, deniz ve içsu araçları,
      ç) Gençlik ve Spor Bakanlığınca tescil edilmiş spor kulübü ve federasyonların envanterinde kayıtlı olup da münhasıran spor faaliyetleri için kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      talep olması hâlinde kayıt edilir.
      (3) İkinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen gemilerin kaydına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirl

      Resmî Gazete Tarihi: 02.03.2008 Resmî Gazete Sayısı: 26804
      ÖZEL TEKNELERİN DONATIMI VE KULLANACAK KİŞİLERİN YETERLİKLERİ
      HAKKINDA YÖNETMELİK (1)
      ………..
      ………..
      Madde 7 / …..
      (5) (Değişik:R.G.2/10/2009-27364) Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (kürek sporu tekneleri ile Optimist, Laser, Fin, 420, 470, Pirat, Dragon, Wind Surf gibi yelken sporu tekneleri) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB aranmaz.

  27. Mesut Akgün diyor ki:

    Merhabalar sayın yetkili , yorumlarinizi okuyorum ve bilgileniyorum . Lakin 1 sorum olacak sizlere . 2.49 Boyunda Fibotek denilen polietilen teknem var kürekli . Faturası adıma kesili . Ve 54 LBS gücünde elektrikli motorum var . İkisini kullanmamda bir sakinca var mı. Yada hangi belgeleri almam gerekli yardimci olursaniz sevinirim … Göl ve barajda kullaniyorum şimdilik vereceğiniz cevaba göre denize de indireceğim Teşekkürler

    • adf diyor ki:

      Sayın ilgili
      Aşağıdaki yönetmelik maddelerine göre 2,5 metre altındaki teknenizin kaydı ihtiyari,
      10 beygir gücünden az özel tekneleri kullananlardan ADB aranmıyor.
      İlgili yönetmelik maddeleri aşağıda olup resmi gazete tarihleri de verilmiştir.
      Dilerseniz yönetmeliklerin tamamını indirip inceleyebilirsiniz.

      Resmî Gazete Tarihi: 25.09.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29130
      BAĞLAMA KÜTÜĞÜ UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
      ……
      ……
      Kayıt zorunluluğu ve yükümlülükler
      MADDE 6 – (1) 9 uncu maddenin birinci fıkrasında belirtilen gemi, deniz ve içsu araçlarının malik veya işletenleri, gemi, deniz ve içsu araçlarını bağlama kütüğüne kayıt ettirmek ve ruhsatname almak zorundadır.
      (2) İlk defa kayıt edilecek veya kayıt değişikliği yapılacak gemi, deniz ve içsu araçları için, iktisap veya kayıt değişikliğini gerektiren işlem tarihinden itibaren bir ay içerisinde yazılı olarak ilgili başkanlığa başvurulur.
      (3) Mâlik veya işleten, gemi, deniz ve içsu aracının boy ölçümü işlemi yapıldıktan sonra istediği bağlama kütüğüne kaydettirebilir.
      ………
      ………
      Bağlama kütüğüne kaydedilecek gemi, deniz ve içsu araçları
      MADDE 9 – (1) Bağlama kütüğüne;
      a) 18 gros tonilatonun altında ve 2,5 metre ve üzerindeki; Milli Gemi Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil edilmemiş ticari gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Boyu 2,5 metre ve üzerindeki özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      zorunlu olarak kaydedilir.
      (2) Bağlama kütüğüne;
      a) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun bayrak çekme hükümlerine bağlı olmaksızın; yabancı uyruklu olup oturma izni bulunan gerçek kişilere ait özel kullanıma mahsus gemi, deniz ve içsu araçları,
      b) Devlete ait olup temel kamu hizmetlerinde kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      c) 2,5 metrenin altındaki ticari ve özel gemi, deniz ve içsu araçları,
      ç) Gençlik ve Spor Bakanlığınca tescil edilmiş spor kulübü ve federasyonların envanterinde kayıtlı olup da münhasıran spor faaliyetleri için kullanılan gemi, deniz ve içsu araçları,
      talep olması hâlinde kayıt edilir.
      (3) İkinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen gemilerin kaydına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirl

      Resmî Gazete Tarihi: 02.03.2008 Resmî Gazete Sayısı: 26804
      ÖZEL TEKNELERİN DONATIMI VE KULLANACAK KİŞİLERİN YETERLİKLERİ
      HAKKINDA YÖNETMELİK (1)
      ………..
      ………..
      Madde 7 / …..
      (5) (Değişik:R.G.2/10/2009-27364) Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kanolar/kayaklar ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (kürek sporu tekneleri ile Optimist, Laser, Fin, 420, 470, Pirat, Dragon, Wind Surf gibi yelken sporu tekneleri) spor amaçlı tekneleri kullananlarda ADB aranmaz.

  28. Hakan çelik diyor ki:

    Merhaba sayın yetkililer, 3,5 mt. Liman kayıtlı, Fiber özel teknemde 5hp dıştan takma motor kullanıyorum. Kayıt evrakları tam ikinci bir 9,9 hp dıştan takma motoru söz konusu tekneme kaydettirip kullanabilirmiyim.? İlk takılan üzerinde yedek motor olarak kalabilirmi .?

  29. murat diyor ki:

    Merhabalar,
    Amatör balıkçılık belgesi alınması (eğer turizm veya gelir amaçlı değilse) yönetmelikte zorunlu koşulmuyor ve açık olarak da belirtilmiş. Bu belgeyi almanın veya almamanın amatör balıkçıya nasıl bir katkısı var acaba? Bu konuda bir bilgi var mı ?
    Kolaylıklar dilerim.

    • adf diyor ki:

      Sorunuzun muhatabı belgeyi veren makam olmakla birlikte, amatör balıkçıların uyması gereken kuralları tam olarak biliyor ve uyguluyorsanız belge denetimlerde amatör balıkçı olduğunuzu kolayca ispat yönünden işinize yarar.

  30. Aziz diyor ki:

    Merhaba bor sorum olacakti.

    Sismebot 3.10 m 6 hp motorlu

    Ben yurtdisindan tatilde gezme amacli koylarda balik tutmak için şişme bot gelirmeyi düşünüyorum. Benim uasadigim ülkede buna ruhsat gerekmiyor. Kayit felan yok. Ben bununla denizde gezsem kiyida bunun için neler gerekiyor sahilguvenlik el koyarmi. Veya kurallari nedir

    • adf diyor ki:

      Bu sorunuzun tekbir cevabı yok. Demirinizin ağırlığı, cinsi, demirleyeceğiniz zemin, Bırakacağınız kaloma, kullanacağınız halat/zincir gibi pek çok faktör emniyetli demirlemenizi etkiler. İyi bir demirden çok yetişmiş bir denizci olmak daha önemlidir. sizin teknenizde yaklaşık 5-7 kiloluk bir demir ile ucunda yaklaşık 10 metrelik bir zincir yeterli olabilir. Ancak yeterli bilgi sahibi olmak istiyorsanız. Konusunda en yetkin kitaplardan biri olan Federasyonumuz yayınlarından “Amatör Denizci Elkitabı” demirleme bölümünü okumanızı tavsiye ederiz.

  31. Nedim Uysal diyor ki:

    Merhaba, Eskişehirde yaşıyorum. Tekne ruhsatı ve liman kaydını deniz kenarı olmayan yerlerde kim yapıyor. ADB belgesini burada nerede sınava girerek alabiliriz. Şimdiden çok teşekkürler.

    • adf diyor ki:

      T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ADES sistemi üzerinden Liman başkanlıkları ADB vermekte
      Tekne kaydınız için Liman başkanlığı olmayan yerlerde Belediyelere müracaat etmeniz gerekiyor.

  32. Ertan Sağlam diyor ki:

    İyi günler sayın Yetkili.
    Geçen sene aldığımız Yerliyurt 4.60 balıkçı özellikli ve kayıtlı teknemize şimdi motor taktırmak istiyoruz. Amaç caka değil, İznik gölü ve Gemlik körfezi, Kefken sahili bölgelerinde kullanmak istiyouz. Çocuklarla birlikte toplamda 4 kişi yakl. 250 kg çekeriz. 300 de çapası vs. tekne desek 550-600 kg.
    1. Motor gücünü takriben ne seçmeliyiz? (ADB. var. )
    2. Direksiyon, trim, ya da sadece koldan kumanda vs. donanımların öncelik sıralaması teknik açıdan nedir?
    3. İç sularda özellikle İznik, Sapanca gibi göllerde motor gücü kısıtlaması var mıdır?

    Vereceğiniz cevaplar için şimdiden çok teşekkür ediyorum.
    Hayırlı mesailer.
    Saygılar

    • adf diyor ki:

      Teknenizin uygun motor gücü için teknenizi imal eden firma ile görüşmeniz daha uygun olur. Teknenizin alt yapısını bilmemekle birlikte Verdiğiniz bilgiler sanki 25-30 beygir aralığının ihtiyacınızı karşılayacağı izlenimi veriyor. Bilmeniz gereken Motor gücü ne olursa olsun mutlaka CE belgeli ve faturalı olması lazım yoksa kayıt yaptıramazsınız, 10 beygir üzeri olursa kullanmak için ADB şart. Trim esas olarak kıyıya yanaşacağınız zaman motoru yukarı aşağı kolayca hareket ettirmenizi sağlayan sistem
      varlığı büyük kolaylık. Koldan ya da direksiyon tamamen sizin tercihinize bağlı motor gücü arttıkça Konsol ve dümen sistemi daha kullanışlı olur. Göllerdeki güç kısıtlamasını o bölgenin Mülki/mahalli idaresinden sormanız daha doğru olur.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir