Komşu olma sözünü bilmez densize (Karacaoğlan) – ADF | Amatör Denizcilik Federasyonu

Komşu olma sözünü bilmez densize (Karacaoğlan)

Değerli amatör denizci, denizsever dostlarımız, arkadaşlarımız…

Bu yıl da bir CNR Avrasya Boat Show geride bırakıldı. Her yıl olduğu gibi yine bu yıl da bir yazılı bildiri hazırladık. Standımızın ziyaretçilerine elden, bülten üyelerimize e-posta yoluyla sunduğumuz “Bir Denizseverin Karadan Denize Engelli Koşusu” başlıklı bildirimizde, temel sorunlarımızı

  • Bayrak, vergiler ve yurtdışından kullanılmış tekne edinimi,
  • Bağlama Kütüğü eziyeti,
  • Bağlanma yeri yokluğu ve
  • Mavi Kart acayip uygulaması

Başlıkları altında kısaca işledik;

Bildirimize aldığımız yazılı ve sözlü yankılar hep olumluydu, aynı sıkıntıları paylaşan denizseverlerin çözüm yollarını da paylaştıkları belli oldu. “Keşke bunu bir anket/kampanya şeklinde yapmış olsaydık” diye de sonradan hayıflandık.

Biz sorunlarımızı bu şekilde anlatırken, 15 Şubat 2013 tarihli Hürriyet gazetesinin ilan ekinde ülkemizde tekne üretenlerce kurulduğu ifade edilen derneğin Kral Çıplak başlığıyla oldukça traji-komik ilanı çıktı.

Dernek ilanında; MTV’nin kaldırılmasını, bunun yerine vize harçları ve cezalarla bezenmiş Bağlama Kütüğü ’nün ihdas edilmesini, sonra da yabancı bayraktan %1 KDV ödeyerek Türk Bayrağına geçişi 3 ay süreyle mümkün kılan Bakanlar Kurulu Kararının kendi çabaları sonucunda gerçekleşen adımlar olduğuyla övünürken, tekne inşa sektörümüzün son yıllarda dünya beşinciliğine yükseldiğini ancak son 4 yıldır dünyayı zorlayan ekonomi krizi nedeniyle aşağı sıralara düştüğünü söylemekteydi.

Ayrıca, yurtdışından alacağımız kullanılmış tekneleri hedef alıyor hatta hızını kesemeyip, yerli üreticiden aldığı teknesine yabancı bayrak çekmek zorunda kalan Türk vatandaşlarının varlığını da unutup,  ilkel koruma politikası ilkesine sarılarak, denizseverlerin/amatör denizcilerin yani olası müşterilerinin, nasıl cezalandırılmaları gerektiğini de açıklıyordu.

Asıl kuralın “tüketicinin korunması” olduğunu unutan derneğin, temsil ettiğini varsaydığı sektörün “tüketiciye karşı korunması” gerektiği anlamına gelen ifadeleri, eminiz ki dünya tekne üretiminde bizi yukarılara taşıyan mega-yat üreticileri tarafından da gülerek okunmuştur. Mega yat üreticilerinin müşterileri amatör denizciler değildir ve onların dışında, dünya pazarında boy gösteren, hangi tekne üreticimiz olduğunun bilinmesinde yarar vardır.

Derneğin Hürriyet ekine verdiği tam sayfa ilandaki çözüm önerileri ne yazık ki “iktisadi sorunları cezalandırma/yasaklama yoluyla çözeceğini zanneden” eskimiş, bencil, densiz bir zihniyetin tipik örnekleri ile dolu. Ayrıca metinde Turizmi Teşvik Kanunu’na “Yabancı Bayraklı Teknelerin Türk Karasularında Seyri Hakkında Kanun(!), Bağlama Kütüğü Uygulama Yönetmeliği’ne ise “Bağlama Kütükleri Yönetmeliği(!)” denilmesi gibi özensizlikler de dikkat çekici. Kapalı kapılar ardında ve cezalarla “deniz endüstrisini ve denizciliği geliştireceğini” iddia eden kerameti kendinden menkul bu önerileri yorum eklemeye hiç gerek görmeden bilginiz için aşağıda sunuyoruz.

Gelecek fuarlarda bu derneğin de organizatörler arasında yer alması halinde, ziyaretçi amatör denizci ve denizseverleri nelerin beklediği ya da kaç kişinin fuarı ziyaret edeceği, konuştuğumuz dostlarımız arasında merak konusu olmuştur.

Saygılarımızla, sevgilerimizle.

Yönetim Kurulu

 

Söz konusu derneğin Hürriyet gazetesi Boat Show ilan ekinde yayımlanan (15 Şubat 2013) “KRAL ÇIPLAK” başlıklı tam sayfa ilanındaki “Çözüm Önerilerimiz” başlıklı bölümden özellikle amatörleri olumsuz etkileyecek alıntılar aşağıda sunulmuştur:

“KULLANILMIŞ 2.EL” teknelerinyurt içinde serbestçe kullanılmasına derhal ve kesinlikle son verilmelidir.

Denizlerimizde dolaşan yabancı bayraklı teknelerin seyrini düzenleyen 2634 no’lu yasa, öncelikle ülkemiz gelirleri ve, menfaatleri, son yıllarda çok yol alarak dünya sıralamasında üst basamaklara çıkan denizcilik sektörümüz ve “‘Denizci bir Millet” olma yolunda çaba sarfeden tüketicilerde göz önüne alınarak en kısa zamanda yenilenmeli ve uygulamaya konulmalıdır.

Suistimali önlemek için, kapsama sadece, kanunun çıktığı tarihte sahibi Türk olup da yabancı bayrakta bulunan tekneler dahil edilmeli,

Sahibi Türk vatandaşı veya Türk vatandaşının hissedarı olduğu şirket olan tekneler yabancı bayrak mevzuatı dışarısına çıkarılmalı,

Yabancı bayraklı teknelerin konuşlanacağı ve periyodik bakımlarının yapılacağı yerlerin gümrük mevzuatı uygulamaları ile uyumlu olması ve aksi durumlarda ağır para cezası ile cezalandırılması sağlanmalı,

Özetle, bu çalışmadan sonraki dönem için Türk vatandaşlarının yabancı bayrak mevzuatında tekne kullanımının ve sahip olunmasının caydırıcılığı sağlanmalı ve bu konuda kesin tavır alınmalı.”

Bir cevap yazın